
Statutul ADAR
Asociaţia are un statut bazat pe principii democratice
REGULAMENT de organizare şi funcţionare al Asociaţiei Degustătorilor Autorizaţi din România
Cap.I. Dispoziţii generale, obiective şi atribuţii
Art.1. Asociaţia Degustătorilor Autorizaţi din România (A.D.A.R.) este persoană juridică independentă, profesională şi fără scop lucrativ, din care fac parte degustătorii de vinuri şi băuturi alcoolice, atestaţi şi autorizaţi.
Art.2. Asociaţia are patrimoniu propriu şi autonomie de decizie şi funcţională; îşi asigură resursele financiare din venituri proprii (cotizaţii), donaţii, sponsorizări din partea persoanelor fizice şi juridice din ţară şi străinătate, activităţi de asistenţă, consultanţă.
Art.3. Asociaţia are constituite filiale în zonele viti-vinicole din ţară şi în municipiul Bucureşti.
Art.4. Structura aparatului propriu este constituit conform statutului aprobat în şedinţa de constituire a asociaţiei şi completat prin actul adiţional la statut prin Hotărârea Adunării Generale extraordinare a membrilor A.D.A.R. din data de 25.02.2000.
Art.5. Bugetul de venituri şi cheltuieli se stabileşte în raport de situaţia financiară a asociaţiei.
Art.6. A.D.A.R. are siglă proprie aprobată de consiliul director şi înregistrată la OSIM sub nr.1001936 din 20.01.2000.
Art.7. Sediul central al A.D.A.R. este în municipiul Bucureşti, B-dul Mărăşti nr.59 sector 1, Catedra de Viticultură şi Vinificaţie.
Art.8. Asociaţia are ca obiect de activitate următoarele:
- să reunească într-un cadru profesional organizat specialişti atestaţi – autorizaţi ca degustători de vinuri şi băuturi alcoolice
- să asigure menţinerea în formă a capacităţii senzoriale a degustătorilor autorizaţi, prin organizarea trimestrială de antrenamente, prin rotaţie, în zonele viti-vinicole ale României
- să adâncească studiul vinului pentru lărgirea orizontului de cunoaştere a soiurilor de vin
- să protejeze şi să susţină interesele degustătorilor autorizaţi, atribuindu-le un statut profesional, faţă de orice altă persoană neautorizată – neatestată
- să se implice în organizarea, jurizarea şi desfăşurarea concursurilor naţionale de vinuri şi băuturi alcoolice
- să selecţioneze pe cei mai buni degustători pentru participarea în juriile concursurilor de vinuri, naţionale sau internaţionale
- să permită cunoaşterea reciprocă a membrilor săi, schimbul de idei şi de experienţă
- să organizeze schimburi permanente de informaţii şi de idei între membrii asociaţiei A.D.A.R. a noutăţilor privind sortimentul soiurilor de vin, tehnologia de producere a vinurilor şi distilatelor, materiale oenologice moderne şi utilaje de vinificaţie, conjunctura pieţei interne şi internaţionale
- să adere la asociaţii şi organisme internaţionale similare şi să dezvolte relaţii profesionale în domeniu
- să participe, atunci când este solicitată, în comisiile de verificare şi atestare a calităţii vinurilor, atribut conferit de Ordonanţa MAA nr.43/2004
- să contribuie la asigurarea calităţii produselor în conformitate cu reglementările naţionale şi internaţionale, prin realizarea de documentaţii tehnice, publicaţii de specialitate, etc.
- să se implice în instruirea şi atestarea personalului de specialitate din societăţile producătoare de produse agro-alimentare
- să asigure asistenţă şi consultanţă tehnică de specialitate
- să organizeze întâlniri, schimburi de experienţă, simpozioane, consfătuiri, sesiuni tehnice, cursuri, instruiri care să asigure pregătirea şi perfecţionarea specialiştilor
- să colaboreze pe plan naţional şi internaţional cu organismele abilitate, în vederea organizării de concursuri naţionale şi internaţionale profesionale
- să se implice în activitatea comisiilor zonale prin consiliere cu privire la promovarea şi aplicarea legilor şi reglementărilor în vigoare, din domeniul producerii şi comercializării produselor agro-alimentare
- să utilizeze fondurile rezultate din activităţile proprii pentru realizarea scopurilor propuse.
Cap.II. Membrii asociaţiei. Drepturile şi obligaţiile acestora
Art.9. Calitatea de membru al asociaţiei este personală şi inalienabilă. Pot fi membrii ai asociaţiei persoane fizice, române şi străine, pe baza liberului consimţământ exprimat în scris, care îndeplinesc următoarele condiţii:
- să fie specialişti (cu studii superioare sau medii) testaţi din punct de vedere al capacităţii senzoriale, prin programul organizat de A.D.A.R. şi cărora li s-a atribuit calitatea de degustător autorizat de vinuri şi băuturi alcoolice (valabilitatea testării este de 5 ani);
- să fie specialişti din cercetare sau învăţământul superior;
- să fie producători de vin sau băuturi alcoolice, oenologi, chimişti analişti în vin, comercianţi de vin sau băuturi alcoolice, materiale şi utilaje oenologice.
Art.10. Membrii asociaţiei au următoarele drepturi:
- să desfăşoare activităţi de degustător de vinuri sau băuturi alcoolice în comisiile de degustare la nivel zonal, naţional sau internaţional
- să participe la şedinţele trimestriale ale asociaţiei şi la adunările generale
- să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere ale asociaţiei
- să voteze în adunările generale şi extraordinare ale asociaţiei, fiecare membru având dreptul la un singur vot
- să participe la activităţile şi manifestările asociaţiei
- să colaboreze la elaborarea publicaţiilor de specialitate
- să utilizeze mijloacele de informare şi de documentare ale asociaţiei
- să fie recomandat pentru a face parte din juriile de degustare la diverse nivele, în funcţie de experienţă şi capacitatea senzorială.
Art.11. Membrii asociaţiei aflaţi în incompatibilitate, pierd dreptul şi calitatea de membru.
Art.12. Membrii asociaţiei au următoarele obligaţii:
- să respecte toate actele normative care reglementează constituirea şi activitatea asociaţiei
- să respecte prevederile statutului şi a regulamentului de organizare şi funcţionare al asociaţiei
- să participe activ la viaţa, obiectivele şi activităţile proprii asociaţiei
- să achite la timp taxa de înscriere în asociaţie, precum şi cotizaţia trimestrială sau anuală. Acei membrii care nu achită timp de un an cotizaţia, precum şi cei ce săvârşesc fapte care afectează imaginea asociaţiei, pot fi excluşi din asociaţie
- să se instruiască profesional, teoretic şi practic pentru exercitarea profesiei de degustător autorizat
- să iniţieze şi să contribuie la organizarea şedinţelor trimestriale de lucru ale asociaţiei, în zona viti-vinicolă în care îşi desfăşoară activitatea
- să nu desfăşoare activităţi politice în cadrul sau cu ocazia manifestărilor organizate de asociaţie
- să solicite şi să informeze conducerea A.D.A.R., în scris, despre activitatea ca degustător autorizat în comisiile sau în concursurile de vin şi băuturi alcoolice pe care le organizează sau la care participă
- să nu desfăşoare activităţi paralele cu cele ale asociaţiei şi care duc prejudicii acesteia
- orice membru A.D.A.R. poate ieşi din asociaţie cu condiţia să comunice hotărârea sa comitetului director cu şase luni înainte de finele exerciţiului economico-financiar.
Cap.III. Organizarea şi conducerea asociaţiei
Art.13. Organul de conducere al asociaţiei este adunarea generală. Între două adunări generale conducerea este asigurată de preşedintele asociaţiei şi de consiliul director.
Art.14. Adunarea generală se constituie din participarea a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor A.D.A.R.
Art.15. Adunarea generală se convoacă o dată pe an, sau ori de câte ori se consideră necesar.
Art.16. Consiliul director asigură conducerea operativă a asociaţiei. Luarea în discuţie a deciziilor de către consiliul director se va face prin participarea a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor consiliului director, iar aprobarea deciziilor se va face cu votul a jumătate plus unu din numărul membrilor consiliului director prezenţi.
Art.17. Preşedintele executiv al asociaţiei este ales de către adunarea generală, dintre membrii asociaţiei, pentru un mandat de 4 ani. El este totodată preşedintele consiliului director al asociaţiei.
Art.18. Preşedintele reprezintă asociaţia în faţa autorităţilor publice precum şi în raporturile cum persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, putând delega atribuţii de reprezentare şi unuia din vicepreşedinţi.
Art.19. Preşedintele asociaţiei asigură punerea în practică a hotărârilor organelor de conducere ale acestuia.
Art.20. Consiliul director este format din 21 membrii titulari din care: un preşedinte executiv, 3 preşedinţi de onoare, 3 prim-vicepreşedinţi, 4 vicepreşedinţi de comisii (ştiinţific, organizatoric, relaţii, legislativ), 10 vicepreşedinţi de zonă, aleşi de adunarea generală dintre membrii asociaţiei pentru un mandat de 4 ani.
Art.21. În cazul în care un membru titular nu îşi poate îndeplini atribuţiile din motive de sănătate sau demisionează, sau este sancţionat, ori devine incompatibil, înainte de expirarea termenului de 4 ani, pentru care a fost ales, locul va fi ocupat de un alt membru al asociaţiei desemnat de către consiliul director, de preferinţă din aceeaşi zonă.
Art.22. Consiliul director se întruneşte cel puţin o dată pe trimestru sau ori de câte ori este necesar.
Art.23. Consiliul director are următoarele atribuţii:
- asigură conducerea operativă a asociaţiei între două adunări generale
- asigură respectarea de către membrii A.D.A.R. a principiilor fundamentale de etică profesională
- asigură antrenarea periodică (trimestrial) a membrilor asociaţiei, pentru menţinerea capacităţii senzoriale, precum şi perfecţionarea continuă, pentru care se întocmeşte anual un program în vederea cuprinderii tuturor zonelor viti-vinicole
- asigură menţinerea prestigiului asociaţiei
- urmăreşte evitarea concurenţei neloiale şi acţionează prin măsuri disciplinare aplicate în baza analizării sesizărilor primite
- mediază eventualele litigii apărute în interiorul asociaţiei.
Art.24. Secretariatul general al asociaţiei este format din doi membri (secretar şi trezorier).
Art.25. Secretariatul general al asociaţiei are următoarele atribuţii:
- coordonează activitatea curentă a asociaţiei
- asigură păstrarea documentelor asociaţiei şi arhivarea acestora
- încasează obligaţiile băneşti pe care le au membrii faţă de asociaţie
- primeşte adeziunile pentru admiterea ca membru al asociaţiei şi le supune spre aprobarea adunării generale
- participă la şedinţele consiliului director al asociaţiei şi asigură redactarea documentelor acestuia
- îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de consiliul director şi de preşedintele asociaţiei
- stabileşte şi organizează acţiunile trimestriale ale A.D.A.R.
- convoacă şi organizează adunarea generală anuală sau când este cazul, pe cea extraordinară
- eliberează legitimaţiile şi ecusoanele pentru membrii asociaţiei.
Cap.IV. Organizarea examenului concurs pentru dobândirea calităţii de degustător autorizat de vinuri şi băuturi alcoolice
Art.26. Examenul pentru dobândirea calităţii de degustător autorizat de vinuri şi băuturi alcoolice se organizează în mod unitar, la nivel naţional, de către A.D.A.R.
Examenul se desfăşoară în conformitate cu regulamentul aprobat de către A.D.A.R., în colaborare cu O.N.V.V. şi U.S.A.M.V. Bucureşti.
Secretariatul general al asociaţiei va anunţa perioadele de desfăşurare a sesiunilor de examen anuale.
Documentaţia de înscriere la examen va conţine: cererea de înscriere semnată, curriculum vitae, copie după diploma de licenţă sau absolvire a unei instituţii de învăţământ superior sau mediu tehnic de specialitate, dovada activităţii practice în domeniu (producţie, cercetare, învăţământ, comerţ de vinuri sau băuturi alcoolice, controlul calităţii vinului şi a băuturilor alcoolice).
Se poate acorda calitatea de degustător iniţiat persoanelor care nu au pregătire de specialitate, dar care desfăşoară o activitate colaterală cu industria vinului şi a băuturilor alcoolice şi sunt interesaţi.
Regulile de desfăşurare a examenului sunt prezente în regulamentul aprobat de conducerea executivă A.D.A.R.
Cap.V. Patrimoniul asociaţiei
Art.27. Patrimoniul asociaţiei este constituit din totalitatea bunurilor mobile, dobândite de asociaţie, înregistrate contabil şi gestionate de către consiliul director şi de preşedintele A.D.A.R.
Venituri şi cheltuieli
Art.28. Veniturile asociaţiei se constituie din cotizaţii, taxe, donaţii, sponsorizări şi din alte venituri. Cuantumul taxei de înscriere şi al cotizaţiei A.D.A.R. se aprobă anual de către adunarea generală.
Art.29. Neplata cotizaţiei pe o perioadă de un an, în mod nejustificat, atrage după sine excluderea din asociaţie.
Art.30. În baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de către consiliul director, secretariatul general efectuează cheltuieli pentru:
- iniţierea, organizarea şi desfăşurarea acţiunilor prevăzute în programul de activitate al asociaţiei
- extinderea bazei materiale a asociaţiei
- întreţinerea patrimoniului existent al A.D.A.R. şi alte cheltuieli administrativ gospodăreşti sau de reprezentare
- promovarea cunoştinţelor tehnice ale asociaţiei
- asigurarea relaţiilor cu celelalte organizaţii similare din ţară şi din străinătate, plata cotizaţiilor în cazul afilierii şi al cheltuielilor de reprezentare şi de participare a delegaţiilor A.D.A.R.
- soldul bugetar la finele anului calendaristic se reportează în anul următor.
Art.31. Contabilitatea patrimoniului şi a activităţilor desfăşurate de asociaţie se organizează potrivit reglementărilor în vigoare, pe capitole.
A.D.A.R. are obligaţia, potrivit legii, de a întocmi bilanţul contabil anual, care certificat de comisia de cenzori, se supune spre aprobare consiliului director.
Dispoziţii finale
Art.32. Prezentul regulament se aprobă de către adunarea generală.
Art.33. Pentru persoanele nemembre A.D.A.R., care participă în calitate de invitat la şedinţele A.D.A.R., se percepe o taxă ce se stabileşte anual de către adunarea generală a asociaţiei.
Organigrama:
- Preşedinte executiv:
- Boboc Dan
- Preşedinţi de onoare
- Stoian Dorel
- Popa Aurel
- Bulancea Mircea
- Prim-vicepreşedinte:
- Popa Dorin
- Vicepreşedinţi comisii:
- ştiinţifică – Nămoloşanu Ioan
- legislaţie-cercetare – Antoce Doina
- relaţii-imagine – Pârvu Lucia
- organizatorică – Grigorică Liviu
- Vicepreşedinţi de zonă:
- Moldova- Costache Georgel
- Dealu Mare- Badea Petre
- Dobrogea- Popescu Cosmin
- Crişana-Maramureş- Popa Dorin
- Banat- Iova Gheorghe
- Târnave- Buia Ioan
- Oltenia- Giugea Nicolae
- Vicepreşedinte de onoare:
- Heroiu Dorin
- Secretar:
- Arion Gabriela
- Trezorier:
- Nămoloşanu Adriana
Leave a Reply