Statutul ADAR
STATUTUL ASOCIAȚIEI DEGUSTĂTORILOR AUTORIZAȚI DIN ROMÂNIA
actualizat la data de 20 AUGUST 2022
CAPITOLUL I. DENUMIREA, FORMA JURIDICĂ, SCOPUL
Art. 1 DENUMIREA
Denumirea asociației este ASOCIAȚIA DEGUSTĂTORILOR AUTORIZAȚI DIN ROMÂNIA – A.D.A.R.
Art. 2. FORMA JURIDICĂ. SCOPUL
Asociația se constituie în mod voluntar de degustătorii de vinuri, distilate și băuturi alcoolice în scopul reunirii într-un singur cadru profesional, organizat, de persoane atestate-autorizate ca degustători de vinuri distilate și băuturi alcoolice.
Asociația este persoană juridică independentă și nu are scop lucrativ.
Art. 3. SEDIUL
3.1. Sediul asociației este în România, Predeal, Centrul de Pregătire Complex Predeal “Ion Gh. Roșca”, strada Mihail Săulescu nr. 91, etaj 1, sala nr. 4, județul Brașov.
3.2. Asociația își poate înființa alte filiale, sucursale, etc., în România și străinătate, cu aprobarea Consiliului Director.
Art. 4. DURATA
Durata asociației este nedeterminată.
CAPITOLUL II. OBIECTUL DE ACTIVITATE
Art. 5 Obiectele de activitate ale Asociației sunt următoarele:
- să reunească într-un cadru profesional organizat, persoane atestate – autorizate ca degustători pentru vinuri, distilate și băuturi alcoolice;
- să asigure menținerea în formă a degustătorilor autorizați prin antrenamente periodice, cel puțin odată trimestrial, prin rotație, pe regiunile viticole ale României;
- să perfecționeze continuu membrii atestați-autorizați ca degustători și să contribuie la modernizarea metodologiilor și tehnicilor specifice;
- să protejeze degustătorii atestați-autorizați, atribuindu-le un statut profesional, față de orice altă persoană neautorizată – neatestată;
- să adere la asociații similare internaționale și să dezvolte relații profesionale în domeniul specific;
- să promoveze și să susțină pe toate căile legale participarea ca degustător, la concursurile internaționale, naționale, județene, locale ale membrilor ADAR;
- să negocieze condițiile de participare a membrilor asociației la concursurile de orice nivel;
- să participe la clasificarea vinurilor la solicitarea unităților producătoare;
- să utilizeze fondurile provenite din cotizări, sponsorizări, donații, precum și orice alte bunuri dobândite pe numele său, la dezvoltarea asociației și pentru acțiunile sale;
- să organizeze schimburi permanente de informații între membrii asociației;
- să contribuie la asigurarea calității produselor în conformitate cu reglementările naționale și internaționale prin realizarea e documentații tehnice, publicații de specialitate și elaborare de studii;
- să colaboreze și să participe la elaborarea, revizuirea și actualizarea documentațiilor tehnice normative (standarde, instrucțiuni tehnologice, licențe de fabricație, etc.) specifice produselor agroalimentare și punerea lor la dispoziția solicitanților;
- să se implice în instruirea și atestarea personalului de specialitate din societățile producătoare de produse agroalimentare;
- să asigure asistența și consultanța tehnică de specialitate;
- să organizeze întâlniri, schimburi de experiență, simpozioane, consfătuiri, sesiuni tehnice, cursuri, instruiri care să asigure pregătirea și perfecționarea specialiștilor;
- să colaboreze pe plan național și internațional cu organismele abilitate, în vederea organizării de concursuri interne și internaționale profesionale;
- să se implice în activitatea comisiilor zonale prin consiliere cu privire la promovarea și aplicarea legilor și a reglementărilor în vigoare din domeniul producerii și comercializării produselor agroalimentare;
- posibilitatea asocierii cu organisme similare (asociații, fundații, etc.) din țară și străinătate;
- să utilizeze fondurile rezultate din activitățile proprii pentru realizarea scopurilor propuse.
CAPITOLUL III. PATRIMONIUL
Art. 6 Patrimoniul inițial al asociației se constituie prin contribuția participanților.
Art. 7 Bilanțul și conturile de venituri și cheltuieli se întocmesc conform Legii contabilității nr. 82/1991.
CAPITOLUL IV. ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE
ART. 8. ADUNAREA GENERALĂ
8.1. Adunarea generală este organul suprem al Asociației constituit din toți participanții (membrii).
8.2. Atribuțiile Adunării generale sunt următoarele:
- aprobă și modifică Statutul Asociației;
- numește și revocă Consiliul Director;
- numește și revocă cenzorul sau Comisia de Cenzori;
- aprobă raportul anual al Consiliului Director;
- aprobă cotizația anuală (trimestrială) a membrilor;
- aprobă bugetul de venituri și cheltuieli și bilanțul contabil;
- aprobă programul acțiunilor;
- stabilește strategia şi obiectivele generale ale Asociaţiei;
- înfiinţează filiale;
- dizolvă și lichidează Asociaţia, stabilește destinaţia bunurilor rămase după lichidare.
8.3. Toți participanții (membrii) au drept de vot egal în Adunarea generală.
8.4. Adunarea generală va fi convocată cel puțin o dată pe an.
8.5. Adunarea Generală este valabilă cu prezența a jumătate plus unu din membrii ADAR. În cazul în care la Adunarea Generală convocată nu se prezintă numărul minim de membri, Adunarea Generală se reconvoacă în termen de 2 ore, fiind statutară cu numărul de membri prezenți la ora reconvocării.
8.6. Deciziile Adunării Generale se iau cu votul a jumătate plus unu din numărul membrilor prezenți.
8.7. Adunarea generală extraordinară poate fi convocată în următoarele cazuri:
- a) ori de câte ori este nevoie, din inițiativa Consiliului Director;
- b) la cererea scrisă și motivată a cel puțin o jumătate din numărul participanților.
Art. 9. CONSILIUL DIRECTOR
9.1. Consiliul director este organul executiv de conducere al asociației, format din 14 membri aleși în Adunarea Generală, prin vot secret pentru o perioadă de 4 ani. Membrii Consiliului Director sunt reeligibili. Membrii Consiliului Director sunt următorii:
Preşedinte – Băniță Mihai
Prim-vicepreşedinte – Popa Dorin
Vicepreşedinţi de zone:
– Moldova – Costache Georgel
– Dealu Mare – Badea Petre
– Dobrogea – Popescu Cosmin
– Crișana-Maramureș – Popa Dorin
– Banat – Szikler Walter
– Târnave – Buia Ion
– Oltenia – Giugea Nicolae
Vicepreședinți pe Comisii de Specialitate:
- Cercetare – Antoce Arina
- Organizatorică – Grigorică Liviu
- Relații imagine – Băniță Mihai
Secretar general: – Diana Pavelescu
Secretar științific – Gabriela Arion
Trezorier – Nămoloșanu Adriana
Ambasador al Vinului – Cătălin Păduraru
9.2. Membrii Consiliului Director vor fi în majoritate absolută cetățeni români, cu domiciliul în România.
9.3. Componența Consiliului Director – cel puțin jumătate dintre membrii Consiliului Director – trebuie să fie participanți.
9.4. Consiliu Director alege dintre membrii săi un președinte și vicepreședinți pe zone viticole.
9.5. Asociația este reprezentată în relațiile cu terții, în justiție și în fața altor autorități de președintele sau vicepreședinți.
9.6. Membrii Consiliului Director sunt răspunzători pentru activitatea lor, în condițiile Ordonanţei nr. 26 din 30 ianuarie 2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.
9.7. Consiliul Director trebuie să se întrunească cel puțin o dată la fiecare trei luni, la sediul asociației filialelor sau zonal, la data stabilită de președintele ADAR. Convocările se vor face cu 14 zile înainte de data întrunirii. Consiliu Director se poate întruni ori de câte ori este nevoie.
9.8. Pentru valabilitatea deciziilor Consiliului Director este necesară prezența personală a jumătate plus unu din numărul administratorilor. Deciziile se iau cu votul a jumătate plus unu din numărul celor prezenți.
9.9. Atribuțiile Consiliului Director sunt, în principal, următoarele:
- asigură conducerea operativă a activității asociației între adunările generale și realizează actele de administrare privind activitatea acesteia;
- se pronunță asupra primirii de noi membri;
- asigură antenarea periodică, dar cel puțin o dată la trei luni, a membrilor asociației pentru menținerea în formă precum și perfecționarea continuă, pentru care se întocmește anual un program, în vederea cuprinderii tuturor regiunilor principale, viti-vinicole;
- asigură întocmirea bilanțului și a bugetului de venituri și cheltuieli, pe care le supune spre aprobare adunării generale;
- asigură participarea conform statutului a membrilor la concursuri de orice fel precum și la alte operațiuni;
- prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi proiectul programelor asociaţiei;
- încheie acte juridice în numele şi pe seama asociaţiei;
- aprobă organigrama şi politica de personal ale asociaţiei, dacă prin statut nu se prevede altfel;
- îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.
9.10. Atribuțiile Comisiei de Cenzori:
- verifică modul în care este administrat patrimoniul Asociaţiei;
- întocmeşte rapoarte şi le prezintă adunării generale;
- poate participa la şedinţele Consiliului Director, fără drept de vot;
- îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în Statut sau stabilite de Adunarea Generală.
9.11. Comisia de Cenzori este constituită din: Raluca Lădaru – Președinte, cenzori: Vicol Constanța și Horsia Claudia.
9.12. Se constituie o funcție onorifică în cadrul A.D.A.R., respectiv cea de Cronicar, deținută de Ion Gavrilescu.
9.13. Structura funcțiilor onorifice ADAR este următoarea: Președinți onorifici – Ioan Nămoloșanu, Popa Aurel, Crăciunescu Gheorghe și Dorin Heroiu; Cronicar – Ion Gavrilescu.
CAPITOLUL V. MODUL DE PLATĂ ȘI CUANTUMUL CONTRIBUȚIEI PARTICIPANȚILOR
ART. 10. MODUL DE PLATĂ ȘI CUANTUMUL CONTRIBUȚIEI PARTICIPANȚILOR
10.1. Asociația trebuie să aibă resurse financiare proprii, în numerar, echivalente cotizațiilor trimestriale ale membrilor.
10.2. Cotizația trimestrială este de 100 lei.
10.3. Cotizația poate fi modificată în Adunarea Generală.
CAPITOLUL VI. CONDIȚII DE PARTICIPARE, DE ADERARE ULTERIOARĂ ȘI DE IEȘIRE DIN ASOCIAȚIE
ART. 11. CONDIȚII DE PARTICIPARE
11.1. Pot participa la asociație, pe baza liberului consimțământ, exprimat în scris:
- specialiștii testați și atestați din punct de vedere al capacităților senzoriale cărora li s-a atribuit calitatea de Degustător autorizat de vinuri, distilate si băuturi alcoolice;
- alți specialiști din cercetare, învățământ superior, etc.
Art. 12. Orice degustător autorizat care îndeplinește condițiile de la art. 11, sau orice membru al conducerii asociației poate adera la Asociație ulterior constituirii acesteia.
Art. 13. Calitatea de membru a asociației este personală și inalienabilă.
13.1. Participantul poate ieși oricând din asociație cu condiția să comunice hotărârea sa Consiliului Director, până în ziua Adunării Generale.
13.2. Membrii ADAR trebuie să participe la sesiunile de antrenament senzorial care au loc ori de câte ori va convoca Consiliul Director. În cazul absentării timp de 2 ani se va retrage calitatea de membru ADAR.
CAPITOLUL VII. DIZOLVAREA ȘI LICHIDAREA
Art. 14. Dizolvarea asociației are loc în următoarele cazuri:
- dizolvarea asociației are loc în situația când mai mult de 50% din membrii Asociației solicită aceasta;
- când scopul sau activitatea Asociaţiei a devenit ilicită sau contrară ordinii publice;
- când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
- când Asociaţia urmăreşte un alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
- când Asociaţia a devenit insolvabilă;
- când Asociaţia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmează să desfăşoare activităţi pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizaţii administrative prealabile, și nu a obținut autorizaţiile respective.
- Lichidarea patrimoniului se va face în conformitate cu legile în vigoare.
Întocmit la 20 AUGUST 2022.
Băniță Mihai
Președinte ADAR
Leave a Reply